fbpx

Personal trainerin vaurastuminen on kaikkien etu – kaksi vinkkiä

Olen huomannut, että moni personal trainer – osa muutaman vuoden urankin tehneistä sekä erityisesti aloittelevat – tuskailevat sen ongelman kanssa, että työ on kivaa ja palkitsevaa mutta ammatiuran talouspuoli sakkaa pahemman kerran, tai ainakin toiveissa olisi vähän ruusuisempi tulevaisuus.

Saatat ehkä tuntea minut hyvinvointialan valokeilasta ja hienosti lentoon lähteneistä valmennuksista ja projekteista mutta usko tai älä, totuus on joskus ruusuista Instagram ja Facebook-feediä kivisempi. Olen kuluneen lähes 10 vuoden aikana tehnyt suurin piirtein kaikki mahdolliset emämunaukset mitä tämän ammatin talouspuoleen tulee. Toisaalta myös aika ajoin onnistunutkin ihan kiitettävästi.

Raha-asiat ovat yhteiskunnassamme vielä tänäkin päivänä jonkinasteinen tabu. Hyvinvointialalla ehkä vielä enemmän koska tavallaan voisi ajatella, että “tehdään rahaa toisten ihmisten terveydellä ja hyvinvoinnilla”. Mutta mielestäni on hyvä muistaa, että jos sinulla tulevana tai nykyisenä personal trainerina tai valmentajana ei ole voileivän päälle laittaa muuta kuin ylähuuli, se ei ole oikein kenenkään etu. Jos taas sinulla on ammattitaidon lisäksi myös talouspuoli hyvin hallussa, se sataa lopulta kaikkien asianosaisten laariin. Tällöin sinulla on:

  • Mahdollisuus tehdä vain inhimillisen pitkää työviikkoa ja olla joskus myös lomalla. Tällöin voit palautua samaan tapaan kuten suosittelet valmennettavienkin huolehtimaan omasta jaksamisestaan.
  • Mahdollisuuksia käydä säännöllisesti kouluttamassa, jotta työkalupakkisi laajenee ja saat valmennettavillesi entistä parempia tuloksia.
  • Kasvattaa omaa toimintaasi mikäli sellaiselle tulee tarvetta ja mieli tekee. Valmennusstudion tai kuntosalin perustaminen, assistentin tai työntekijöiden palkkaminen, uusien valmennuskonseptien luominen ja muu vaativat aina vähintäänkin jonkun verran pääomaa ja puskuria pankkitilille

Muutenkaan en itse näe siinä ongelmaa, että pyrkii kasvamaan valmentajana rautaiseksi ammattilaiseksi, tuottamaan ihmisille entistä parempia tuloksia ja tätä kautta myös sinä ammattilaisena vaurastut myös taloudellisesti.

Kun tehdään työtä ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin parissa, mikään ei korvaa sitä tosiasiaa, että substanssiosaaminen eli ravinto-, treeni- ja palautumistietämys on hyvä olla niin hyvää kuin suinkin mahdollista. Mutta jotta pääsisit hyödyntämään kaikkea tätä osaamista, ihmisten pitää ensinnäkin tietää että olet olemassa, mitä sinä osaat ja mitä kaikkea he voivat sinun palveluksista hyötyä. Suomessa on valmentajia nykyään aika suuri määrä sekä erilaisia konsepteja pitkä lista, joten valmennettavien hankinta ei onnistu istumalla valmennushuoneessa jalat pöydällä ja odotella ihmisiä saapuvaksi. Ei silloin kun olet kuntokeskuksen palkkalistoilla eikä varsinkaan silloin jos teet töitä omalla toiminimelläsi.

Tilanne on kuitenkin kaikkea muuta kuin toivoton. Avaan tähän lyhyesti kaksi tärkeää asiaa pohdittavaksi. Voit tarkastella niitä omien tulevaisuudensuunnitelmiesi valossa tai sitten nykyistä palvelutarjontaasi vastaan.

Onko konsepti tai palvelu kunnossa?

Yksi viheliäisimmistä sudenkuopista valmennuksessa ammattina on se, että valmiiksi työstämäsi konsepti tai tarjoamasi palvelu on viimeistä detailia myöden täydellinen, olet pusertanut siihen mukaan ammattitaitosi viimeisetkin pisarat ja se sisältää kaikki tärkeimmät asiat, joita ihmiset sinun mielestäsi tarvitsevat mutta kukaan ei ole valmis maksamaan siitä. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, markkinataloudessa ja rahapolitiikan näkökulmasta tuotteen kiinnostavuuden ja hyvyyden päättää lopulta asiakas lompakollaan. Toki voi olla niinkin, että potentiaalinen asiakaskunta ostaisi tuotteen mutta et ole kyennyt riittävän hyvin ja houkuttelevasti perustelemaan sen hyötyjä.

Koita siis ihan ensiksi pyrkiä tuomaan kohdeyleisölle esiin mitä kaikkea he voivat hyötyä tuottamastasi palvelusta. Mikäli se ei yrityksienkään jälkeen lähde lentoon, ehkä voi olla paikallaan heittää palvelu ainakin toistaiseksi tai ainakin sellaisenaan pöytälaatikoon odottamaan parempia aikoja ja kokeilla jotain muuta.

Kun tavoitekohderyhmäsi keskustee tarjoamistasi palveluista, nouseeko sinun nimesi ensimmäisenä esiin?

Ihmisten ostokäyttäytyminen on aina ollut jonkin verran mutta muuttunut erityisesti viime vuosina siihen suuntaan, että tyrkyttäminen ja osta osta! -malli ei enää toimi vaan he ostavat silloin kun heille on oikea hetki. Jos nyt kysyisin sinulta, että sano yksi paikka mistä minun kannattaisi käydä ostamassa tai tilata kannettava tietokone tai kengät tai mikä on kaupungin paras pihviravintola niin sinulla varmasti tulisi nopeasti mieleen yksi omasta mielestäsi ylivoimaisesti paras paikka. Asiakashankintaa on tottakai hyvä tehdä myös järjestämällä erilaisia tempauksia tai tarjoamalla ilmaistunteja. Mutta mietipä miten paljon elämäsi helpottuisi kun valtaosalla tärkeintä kohdeyleisöäsi juuri sinä tulisit ensimmäisenä mieleen heidän pohtiessaan painonpudotusta, suorituskyvyn parantamista tai toimistotyön aiheuttamien niska-hartiaseudun ongelmien korjaamista. Sinun ei tarvitse olla maailman eikä Suomen kuuluisin alan ammattilainen. Riittää kun olet oman kohdeyleisösi ykköstyyppi, on se tarve sitten tietty vaiva, kaupunginosa tai suorituskyvyn alalaji.

Koita siis seuraavaksi vähentää markkinoinnissa ja tiedottamisessa haulikolla ampumista jokaiseen mahdolliseen ilmansuuntaan ja tähtää tarkemmin juuri sinne missä sinulle tärkein kohdeyleisö on. Älä yritä olla kaikille kaikkea koska silloin helposti et ole oikein kenellekään mitään.

Näillä kahta asiaa vähän työstämällä uskoisin, että valmentajauran talouspuoli nytkähtää parempaan suuntaan.

Tämä postaus on tällä sivulla siksi, että olen liittynyt osaksi Personal Trainer Akatemian valmennustiimiä ja elokuussa alkavassa PT-koulutuksessa tulen pitämään syväluotaavat katsaukset myyntiin, markkinointiin ja asiakashankintaan. Käyn läpi edellä mainitut kaksi teemaa vielä syvällisemmin, sen lisäksi teemoina ovat:

  • Sisältömarkkinoinnin perusteet ja syventävä oppimäärä
  • Miten automatisoida markkinointia niin, että asiakasvirta on kiitettävä ilman, että somessa on pakko päivystää 24/7/365
  • Markkinointiautomaation, asiakashankinnan ja tehokkaan asiakashallintakokonaisuuden rakentaminen käytännössä (sosiaalinen media, kotisivut, Pipedrive, yms.) ja pienellä budjetilla
  • Kuinka kirjoitat myyntisivut ja mainokset niin, että saat lisää asiakkaita
  • Muut keinot hankkia lisää maksavia asiakkaita
  • Miten kasvattaa omaa kuukausituloa ilman ympäripyöreitä työpäiviä
  • Case-esimerkkejä onnistuneista ja epäonnistuneista
  • Koulutukseen osallistuvien toivekysymykset ja niihin vastaukset

Toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi koulutukseen. Nähdään elokuussa!

Terveisin,

Joni Jaakkola

PTA-studio Ilmoittaudu koulutuksiin matala

Categories: Blogi

Post Your Thoughts