fbpx

Pakkotoistoja ja ravintohifistelyä – vai jotain muuta?

Hakeutuessani aikanaan personal trainer -koulutukseen ajatukseni oli juurikin otsikon mukainen. Ajattelin että valmentajan työni tulisi olemaan hifistelyä niin treenissä kuin ravinnossakin. Tärkeintä oli oppia ”salaiset erikoistekniikat”, joilla lihakset saataisiin entistä enemmän pumppiin ja ”ravintokikat”, joita vain harvat ja valitut tietäisivät. Enkä ollut ajatusteni kanssa yksin ja moni teistäkin saattaa edelleen ajatella samoin.

Olinhan aloittanut oman punttiurani klassisin Joe Weiderin opein, samoilla opeilla, joilla Arnold Schwarzeneggerkin treenasi! Muistaako joku vielä legendaarisen Weiderin ohjelman oranssin vihkon? Se yhdistettynä liikepankki-julisteisiin oli minulle kuin raamattu. Hammer-curleja tehtiin, jotta hauikseen saataisiin terävämpi piikki (vinkki: ei muuten toimi!) ja paras päivä oli penkkipäivä. Punttimaailmassa pakkotoistot, negatiiviset, etukäteisväsytykset, pyramidisarjat ja muut tehokeinot tulivat tutuiksi ja kamppailulajimaailmassa harjoitteluun oli selkeät ohjeet: 1000 potkua oli hyvä, 10000 vielä parempi. Flex-lehdestä otettiin mallia ruokailuihin Mr. Olympian voittajien oppien mukaisesti.

”Mitäs kummaa täällä koulutuksissa treenataan? Näähän vaan seisoo paikallaan ja hengittelee!” – Jarno

Opintojen kuluessa ja varsinkin käytännön valmennustyöhön päästyäni nämä ennakkoasetelmat lensivät kuitenkin aika nopeasti romukoppaan. Olin ihmeissäni, kun hieman ylipainoinen selkävaivainen toimistotyöntekijä ei tarvinnutkaan hifistely-oppejani ja juoksi karkuun, kun näytin hänelle hieman raskaampia lihaskuntoliikkeitä. Stressaantunut yrittäjä ei halunnutkaan parantaa penkkitulostaan, vaan kaipasikin rentoutumista ja parempaa fiilistä. Painonpudottajaa ei kiinnostanutkaan ravinnon makrojakauma, vaan tärkeämpää oli oppia syömään edes joten kuten säännöllisesti ja järkevästi. Superfoodien tilalle olikin tärkeämpää oppia käyttämään kasviksia ja juomaan riittävästi vettä päivän aikana.

My Way or the Highway?

Tähän sudenkuoppaan moni muukin valmentaja on törmännyt: omat ajatukset ja mallit harjoittelusta ja ravinnosta eivät kohtaa todellisuudessa yhtään valmennettavan tarpeiden kanssa. Tai ovat käytännössä mahdottomia toteuttaa. Tällöin on kaksi mallia toimia: 1. my way or the highway– tai vaihtoehtoisesti: 2. voit muuttaa omia ajatuksiaan enemmän valmennettavan tarpeita palvelevaksi, kun uskallat sukeltaa syvemmälle.

Koetin itse pitkään käyttää omia oppimiani malleja, joissa startattiin perusmallin 30 sekunnin kuntotesteillä ja jatkettiin 1- tai 2-jakoisella punttiohjelmalla. Ja siihen vähän lenkkiä päälle. Ja älkää ymmärtäkö väärin, tälläkin mallilla saatiin hyviä tuloksia. Mutta jotain puuttui ja valmennussuhteet jäivät helpommin hieman ”pintapuolisemmiksi”. Kokemuksen ja osaamisen lisäännyttyä omat toimintamallit ovat kuitenkin muuttuneet täysin.

Tässä muutamia ajatuksia omiin lähtökohtiini valmennuksessa nykypäivänä: 

  • Alkukeskustelut ja kartoitus, joissa kaivellaan ”todelliset taustat ja tavoitteet”
  • Arjen realiteettien huomioiminen ja avaaminen asiakkaalle
  • Vastaus siihen miksi tehdään mitäkin ja mikä on polku eteenpäin
  • Testaaminen yksilöidysti ja tavoitteita palvellen
  • Kehon hyvinvointi ja pohjien rakentaminen tukemaan harjoittelua ja arkea
  • Sopivan harjoittelumuodon etsiminen ja kokonaisvaltainen suunnittelu
  • Visio pidemmälle tulevaisuuteen – missä ollaan 5-10v päästä
  • Liikkuvuusharjoittelun tuominen osaksi arkirutiineja
  • Lepoa edistäviä / stressiä vapauttavia harjoitteita jokaiseen päivään
  • Pienien onnistumisten takaaminen ja mahdollisuuksien luominen tähän

Seuraavaksi käsittelemme näistä hieman alkukeskustelua ja liikkuvuusharjoittelua.

Miten lähden valmennuksessa liikkeelle

Monelle meistä on varmasti tuttua kysyä aina valmennukseen tulevilta heidän tavoitteestaan, koska lähtökohtaisesti joku ajatus asiakkaalla on aina mielessään valmennukseen hakeutuessa. ”Haluan pudottaa 10kg painoa” on monelle varmasti tuttu tavoite, mutta tuleeko valmentajan ottaa tämä tavoite oikeaksi tavoitteeksi valmennuksessa? Itse suuntaan aina keskustelun syvemmälle.

Aloitan esimerkiksi kysymyksillä: ”Onko sinulla niska- tai selkäkipuja?”, ”Kuinka nukut ja saatko arjessa pieniä rauhoittumishetkiä?” tai ”Miltä arki ja työ sinulle tällä hetkellä tuntuvat?”. Jonka jälkeen voin jatkaa jatkokysymyksillä kuten: ”Olisiko kuitenkin tärkeämpää ensin hankkiutua sinua vuosia vaivanneesta selkäkivuista eroon?”, ”Jos aloitettaisiinkin ensi lepoasioiden kuntoon laittamisesta, niin mitä luulet kuinka se vaikuttaisi kokonaisuudessa hyvinvointiisi?” tai ”Olisiko mahdollista kartoittaa lisää elämääsi, jotta voisimme rakentaa siltä pohjalta sinulle toimivamman kokonaisuuden?”.

Painonpudotusta tavoitteleville ohjeeni on seuraava: Aloitetaan tekemään oikeita asioita ja keskitytään niihin, niin painokin kyllä tulee putoamaan itsestään. Jos keskittyminen on liikaa painonpudotuksessa, tulee se aiheuttamaan ongelmia jatkossakin. Trust me, been there!

Eli haluan kaivautua syvemmälle asioihin ja ns. asiakkaan ihon alle. Haluan olla ammattilainen siinä, että voin nähdä mitä asiakas oikeasti tahtoo tai tarvitsee. En ota häneltä valmiiksi tavoitetta – ainakaan ilman että hieman haastan häntä ajattelemaan enemmän. Haluan löytää yhteisymmärryksen ja nähdä sen, että asiakas uskoo minuun ja luottaa ammattitaitooni. Joten jos hänen tavoitteensa muuttuu alkuperäisestä, siihen on varmastikin hyvä syy, jonka haluan hänenkin ymmärtävän.

Jos itse marssin jonkun alan ammattilaisen luokse omalla visiollani, niin haluan että he haastavat tämän visioni. Haluan että he alansa ammattilaisina tietävät paremmin siitä mikä toimii, näkevät oikeasti mitä tarvitsen ja tarjoavat siten oikeat ratkaisut. Jos he eivät tätä tee, en välttämättä haluaisi ostaa heiltä palveluita. Heillä on alan koulutus, kokemus ja osaaminen – joten uskallan luottaa heihin paremmin kuin omaan osaamiseeni siltä alalta. Sama valmennussuhteessa: valmentaja on asiantuntija, joten valmentajan tulee käyttäytyä niin. Ei vain hyväksyä asiakkaan ”vaatimuksia”, jos niillä ei päästä parhaisiin mahdollisiin lopputuloksiin.

Joten kuuntele ja kysele, mutta uskalla myös olla eri mieltä asiakkaan kanssa silloin kun se on tarpeen!

Liikkuvuusharjoittelu osaksi arkirutiineja

Mitä syvemmälle liikunnan ja liikkeen maailmaa olen sukeltanut, sitä isompaan rooliin liikkuvuusharjoittelu on omalla arvoasteikollani noussut. Oli kyse sitten vain yleisestä hyvinvoinnista tai vaativan liikkeen suorittamisesta – kumpikaan ei ole mahdollista ilman hyvää liikkuvuutta. Ja nyt en todellakaan tarkoita venyvyyttä, vaan sitä että kehomme toimii hyvin ilman sitä rajoittavia tukoksia, kireyksiä ja kiputiloja. Siitä löytyy sopivassa määrin liikelaajuuksia, mutta samalla myös tukea, hallintaa ja voimaa.

Olen tehnyt vuosia työtä ns. perus toimistotyöntekijöiden kanssa, kuten myös huippu-urheilijoiden. Molempien kanssa törmään aina kehon kireystiloihin, jotka on hankittu vuosien saatossa ja suunta on yleensä vieläkin kireämpään suuntaan. Ja fakta on se, että nämä kireydet kehostamme eivät poistu passiivisesti venyttelemällä. Jatkuva paikallaan olo tai liian kova harjoittelu kiristää meitä vain lisää.

Tähän meillä löytyy yllättävänkin yksinkertainen lääke: Liike. Tarjoile tämä liike sopivan pehmeänä, ikään kuin kehoa öljyävänä ja huoltavana. Mieti sitä, voisitko jokainen päivä liikuttaa, jokaista niveltäsi, niiden jokaiseen liikesuuntaan? Jos emme käytä jotain liikesuuntia, eivät ne myöskään pysy auki. Monipuolinen liike lisää liukumaa kehomme eri tasojen välillä ja antaa keholle signaalia ”hei tämähän tyyppi käyttää näitä liikeratoja, ehkä ne pitäisi olla paremmin auki”.

Usko tai älä, tähän riittää todella pienikin määrä liikettä arjessa. Jos et usko, niin kokeile ottaa viikon verran jokaiseen päivään alkuun esim. kaksi viiden minuutin hetkeä lempeälle liikkuvuusharjoittelulle tai vaikkapa kerran päivässä 10 minuutin harjoite. Jos et keksi minkälaista liikettä voisit tehdä niin nappaa käyttöösi joku tekemistäni videoita YouTubesta. Tästä soittolistasta löydät tekemiäni lempeitä harjoitteita, joita voit käyttää vaikkapa joka päivä:

Ilmaisia liikkuvuustreenejä

Sadat valmennettavani ovat todenneet 10 minuutin päivässä tekevän ihmeitä heidän keholleen. Ja heidän ei ole tarvinnut ”venytellä” minuuttiakaan. Heidän on vain tarvinnut tarjota keholleen monipuolista liikettä. Ja sen takia haluankin jakaa kaikille teille saman ajatusmaailman: lisää lempeää liikkuvuusharjoittelua jokaiseen päivään!

Eli kaikki omat valmennettavani tekevät lempeitä liikkuvuusharjoitteita joka päivä. Ja sitä teen myös itse, koska se toimii. Jos et vieläkään usko niin haastan sinut edelleen kokeilemaan videoitani!

Haluatko oppia lisää?

Yllä käsittelin hieman kahta lähtökohtaani valmennuksissa ja PTAkatemian personal trainer -koulutuksissa tulen sukeltamaan syvemmälle listan muihinkin aihepiireihin laajemmin. Tulet saamaan minulta parhaita oppeja mm. asiakkaiden kanssa työskentelyyn, kommunikaatioon ja siteen muodostamiseen valmennettaviin, kokonaisvaltaisen valmennuksen ajatusmaailman, vahvat työkalut liikkuvuusharjoittelun eri muotojen käyttöön ja rentoutus- / mindfullness-harjoitteiden työkalupakin.

Kaiken tämän lisäksi huipputiimimme tarjoaa parhaimmat nykypäivän opit aina kehonpainoharjoittelusta, levytankoharjoittelun kautta joogan maailmaan. Tietenkään ravintoexperttejämme unohtamatta. Joten jos haluat oppia alan huipuilta, niin hae mukaan koulutuksiimme. Seuraavaan 24.8.2019 starttaavaan koulutukseen on vielä muutamia paikkoja jäljellä, joten toimi pian jos nämä aihepiirit kiinnostavat sinua!

Terveisin,

Jarno Härkönen / Personal Trainer Akatemian perustajajäsen

PTA-studio Ilmoittaudu koulutuksiin matala

Categories: Blogi

Post Your Thoughts