fbpx

Ammattitaitoinen valmentaja käyttää vain perusteltuja ratkaisuja!

Asiayhteydestä riippumatta, yksi ammattilaisen merkki on ainoastaan perusteltujen ratkaisujen käyttäminen. Mitä se tarkoittaa käytännössä ja erityisesti liikunta-alan kontekstissa? Oli kyseessä voimaharjoitusohjelma, yksittäinen harjoitus, alkulämmittely tai ravitsemuksen ohjeistaminen valmennettavalle, jokaisen kohdan pitäisi kestää miksi-kysymys – ja mielellään vielä monta peräkkäistä kertaa. 

Lue pidemmälle ja opi lisää hyvän valmennuksen sekä siihen valmistavan koulutuksen taustasta ja PTA:n koulutusfilosofiasta!

Valmennus on sarja päätöksiä

Valmennus, kuten kaikki asiantuntijapalvelut, perustuvat sarjaan päätöksiä, jotka tehdään sillä hetkellä parhaan käsillä olevan tiedon mukaan. Ammattitaitoinen ja arvonsa tunnistava valmentaja tekee kaikki päätökset perustellusti, vaihtoehtoja punniten ja ennen kaikkea konteksti huomioiden. Vaikka tavoitteet olisivat kahdella valmennettavalla identtiset, niihin johtavat tiet eivät risteä välttämättä missään kohdin erilaisten lähtötilanteiden vuoksi.  

Valmennuksessa valmentaja tekee jatkuvasti päätöksiä niin voima-, kestävyys- kuin liikkuvuusominaisuuksien kehittämiseen liittyen, jonka päälle tulevat vielä mahdollisesti ravitsemus ja ennen kaikkea kokonaiskuvan hahmottaminen – ihmiset kun eivät elä vain harjoittelua sisältävässä tyhjiössä.

Jotta päätökset ovat oikeita ja parhaalla mahdollisella tavalla valmennettavan intressejä palvelevia, niiden onnistunut tekeminen edellyttää laajan työkalupakin omistamista. Jos osaaminen on erityisen vahvaa esimerkiksi painonnostotekniikoiden osalta, voidaan tulla tilanteeseen, jossa painonnosto- ja levytankoliikkeitä tarjotaan joka tilanteeseen. Oikeassa tilanteessa ja oikein tehtynä levytankoliikkeillä on potentiaali ehkä voimakkaimman vaikutuksen synnyttämiseen, mitä voimaharjoittelun puolella on mahdollista saada aikaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ne ovat paras valinta kaikissa tilanteissa, etenkin harjoitusuran ensimetreillä.

Olemme huomioineet tämän PTA:n koulutuskokonaisuudessa tarjoamalla kattavan tietämyspohjan harjoittelusta, testauksesta ja ravitsemuksesta. 

Perustelun tarve

Kun asian ymmärtää, ratkaisun perusteleminen onnistuu helposti. Valmennussuhteessa valmentaja on vastuullinen tarjoamaan parasta mahdollista palvelua, joka perustuu tutkittuun tietoon tai toimivaksi todettuihin ja turvallisiin käytäntöihin – parhaassa tapauksessa molempiin. 

Harva valmennussuhde voi jatkua kovin pitkään täysin autoritäärisenä; siis niin, että valmentaja sanelee diktaattorin elkein mitä tullaan tekemään ja tarkalleen millä tavalla. Huomattavasti parempi tai kenties paras malli on, että ratkaisut ja käytännön toimet tehdään valmentajan ja valmennettavan vuorovaikutuksen pohjalta.

Tähän sisältyy valmennettavan oikeus yksinkertaiseen kysymykseen: miksi? 

Miksi jotakin tehdään? Miksi juuri tällä tavoin? Ja miksi juuri näin paljon tai näin usein? Valmentajalla tulisi löytyä vastaus jokaiseen miksi-kysymyksellä alkavaan lauseeseen kuin apteekin hyllyltä. Vastauksen ei tulisi olla jotakin seuraavan tapaista:

”Se on kiva liike/harjoite/treeni.”

”Näin tämän juuri yhdessä YouTube-clipissä.”

”Näin ollaan aina ennenkin tehty.”

”Tämä toimi minulla.” 

Jos miksi-kysymystä seuraa jokin yllä luetelluista vastauksista tai se aiheuttaa epämukavan oloista kiemurtelua, valmentajavalintaa on hyvä harkita vielä uudestaan.

Käytännön esimerkki

Voimaharjoitusohjelman suunnittelu antaa erinomaisen käytännön esimerkin perusteltujen päätösten tekemiselle. Otetaan käsittelyyn yksittäinen treeniuran alkuvaiheessa olevalle tehty voimaharjoitus ja siihen liittyvä ajatuksenjuoksu perusteluineen. 

Mennään kohta kerrallaan Q&A-hengessä hypoteettisine kysymyksineen, mitä ohjelmaa tarkastelless todennäköisesti nousisi esiin. 

Miksi etukyykky, eikä takakyykkyä? Etukyykky huomioi keskivartalon stabiliteetin tarpeen niin liikeoppimisen kuin treenivasteen kehittämisen kannalta usein takakyykkyä paremmin. Lisäksi, liike on turvallinen, sillä raskaastikin kuormatusta tangosta on mahdollista päästä eroon millä hetkellä hyvänsä. 

Miksi etukyykyssä aloitetaan 8, eikä 10 tai 12 toiston sarjoista, jos kyseessä on aloittelijan ohjelma? Etukyykky ei sovellu erityisen hyvin pitkille sarjapituuksille, sillä räkkiasentoon tarvittava rintarangan ojennus ei pysy yllä pitkin sarjojen aikan (>10 toistoa) yläselän ojentajien väsymisen johdosta.

Miksi etunojapunnerrus, eikä penkkipunnerrusta? Renkailla tehtävä punnerrus kohdistaa olkaniveleille suuret stabioinnin vaatimukset punnerrusliikkeen aikana. Samaa ei tapahdu penkkipunnerruksessa. Rengaspunnerrukset toimivat osana pohjan rakentamista myöhempiä vaiheita varten ja vamistavat, että siihen ei jää aukkoja, jotka voisivat jäädä muuten huomiotta. 

Miksi romanialaisessa maastavedossa käytetään stoppia tavallisen tempon sijasta? Tempomuutokset ja erityisesti stopit ala-asennossa ovat erinomainen työkalu liikeoppimisessa. Erityisesti romanialaisen maastavedon ja muiden lannesarana-liikemalliin perustuvien liikevalintojen kohdalla ne ovat erinomainen lisä harjoitusuran alkuvaiheessa.

Miksi yhden käden soutu, eikä esimerkiksi kulmasoutua? Unilateraaliset eli yhden käden tai jalan liikkeet kuuluvat hyvään voimaharjoitteluun, ainakin jossakin kohtaa harjoituskautta. Ne mahdollistavat puolierojen paikallistamisen ja sen jälkeen myös tasaamisen, mikä halutaan saada käyntiin heti harjoittelun aloittamisesta lähtien. Yhden käden soutu on taitovaatimuksiltaan matala ja ei edellytä samalla tapaa keskivartalon hyvää stabilointia ja kykyä tunnistaa muutoksia selän asennossa kuin kulmasoutu.

Miksi kuppipito, eikö se ole hyvin matalan kynnyksen harjoite? Kokemuksen mukaan kuppipito on etenkin voimatreeniuran alkuvaiheissa oleville riittävän haastava harjoite. Usein sen aikana aletaan vapisemaan kuin kuuluisa haavan lehti tuulessa jo parinkymmenen sekunnin jälkeen. Jos kuitenkin ensimmäisessä treenissä 4×60 s sisältö onnistuu ongelmitta, voidaan siirtyä liikeprogressiojatkumolla seuraavaan harjoitteeseen, jotka ovat jo hyvissä ajoin etukäteen mietittynä!

Liity edelläkävijöiden joukkoon!

Ammattitaitoinen valmentaja pystyy perustelemaan kaikki ratkaisunsa. Pyrimme antamaan PTA:n koulutuskokonaisuuden aikana mahdollisimman kattavan työkalupakin parhaiden mahdollisten päätösten tekemiseen, jotka pohjaavat loogiseen ajatteluketjuun ja vankkaan tietämykseen.

Seuraava koulutus alkaa 31.10.2020! Liity edelläkävijöiden joukkoon ja ota yhteyttä ilmoittautumisen muodossa!

PTA-koulutus 2/2020 – Aloitus 31.10.2020 – Ilmoittaudu tästä!

-Jukka Mäennenä

 


Categories: Blogi

Post Your Thoughts