Valmentajan tärkein sertifikaatti? CNP!

Mike Boyle on yksi isoista esikuvistani valmentajana. Hän on yksi maailman tunnetuimpia voimaharjoitteluvalmentajia ja saakin valmennusuraa suunnittelevilta henkilöiltä toistuvasti kysymyksiä parhaista sertifioinneista. Muutama vuosi sitten hän antoi loistavan vastauksen!

Mike Boylen mukaan tärkein sertifiointi on CNP. CNP tulee sanoista Certified Nice Person. Eli Sertifioitu Hyvä Tyyppi! Tämä osuu mielestäni täysin asian ytimeen ja on samaa viestiä olen kuullut monesta muustakin suunnasta.

jaakko savolahti ravintovalmennus personal trainer akatemia

PT-kurssi 1/2016 opiskelemassa ravintoa

”People person” on termi, jota englanninkielisten kuulee usein käyttävän ja suomeksi se voisi olla ”sosiaalisesti taitava henkilö”. Kaikki hienot koulutukset ja kirjainyhdistelmät nimesi perässä eivät tuo sinulle asiakkaita, jos et ole hyvä tyyppi, jonka kanssa asiakkaat haluavat tehdä töitä. Tähän voi toki olla poikkeuksena se, että olet alasi tai alueesi ehdoton ykkösosaaja, jolloin jotkut voivat haluta asiakkaaksesi, vaikka eivät sinusta ihmisenä pitäisikään. Uransa alussa oleva valmentaja voi mietiskellä, kumpi on helpompi ja nopeampi tie riittävään asiakasmäärään, olla hyvä tyyppi vai olla alansa ykkösnimi? Eikä huippuosaajaakaan varmasti haittaa, että hän on osaamisensa lisäksi myös CNP!

CNP-sertifiointi ei tietenkään poista tarvetta olla myös hyvä valmentaja, kouluttaa jatkuvasti itseään ja kehittyä oman alansa osaajana. Se on sanomattakin selvää ja siihen mahdollisuudet ovat nykyään monipuoliset, kun koulutustarjontaa riittää livenä, verkossa, kirjoina, podcasteina ja monissa muissa muodoissa.

Vinkkejä CNP-taitoihin

Onneksi myös CNP-taitoja voi harjoitella ja iso osa niistä onkin yksinkertaisia jokapäiväisiä perusasioita. Alla muutamia esimerkkejä omasta näkemyksestäni siitä, miten CNP toimii ja käyttäytyy.

  • Ole hyväntuulisena ja ajoissa tapaamisissa
  • Hymyile, kättele ja käyttäydy muutenkin hyvien käyttäytymissääntöjen mukaisesti
  • Muista siisti ja asiaankuuluva vaatetus ja ulkoasu
  • Kuuntele. Ole läsnä ja keskity siihen mitä asiakas sanoo, ei siihen mitä itse haluat sanoa seuraavaksi.
  • Jos on syytä pyytää anteeksi, ole aidosti ja vilpittömästi pahoillasi ja tarjoudu hyvittämään tilanne selvästi asian aiheuttamaa harmia isommin.
  • Muista että valmennus on palveluammatti. Olet paikalla asiakkaitasi varten.
  • Kännykkä on syytä pitää poissa kädestä ja näkyvistä kaikissa sosiaalisissa tilanteissa, erityisesti valmennuksen aikana.
  • Kun valmennat asiakasta, valmennat asiakasta. Olet hänen kanssaan kuplassa, jota ei tule rikkoa tarpeettomasti juttelemalla muiden treenaajien kanssa tai katselemalla ja kommentoimalla ohikulkijoita. Asiakas ansaitsee täyden keskittymisesi.

CNP-taitoja voi myös opiskella monista lähteistä. Yhtenä hyvänä esimerkkinä toimii Dale Carnegien klassikkoteos ”Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa”.

Lopuksi vielä Mike Boylen usein toistama viisaus, joka alunperin saattaa olla Theodore Rooseveltin sanomaa: “People don’t care how much you know until they know how much you care”. Eli suomeksi vapaasti käännettynä: ihmiset eivät välitä siitä miten paljon tiedät, ennen kuin he tietävät miten paljon sinä välität.

-Jaakko Savolahti

know-you-care

PTA-studio Ilmoittaudu koulutuksiin matala


Categories: Artikkeli

Post Your Thoughts