Tie onnellisuuteen: Aseta itsesi etusijalle?

Personal trainerin työ on monesti paljon muutakin kuin fysiikkavalmentamista. Monesti valmentajan rooliksi muodostuu myös keskustella asiakkaiden mieltä painavista asioista. Sillä ilman henkistä hyvinvointia on meidän paljon vaikeampi huolehtia mm. hyvistä valinnoista ravinnon suhteen ja energian riittämisestä harjoitteluun. Monesti myös valmentajat ajautuvat ”loukkuun”, jossa he antavat paljon positiivista ympärilleen, mutta uuvuttavat itseään työssään.

Tämän takia onkin todella tärkeää huolehtia omasta ajasta ja miettiä asioita jotka tekevät juuri sinut onnelliseksi. Näitä asioita on jokaisen valmentajan hyvä pohtia niin omalta kohdaltaan, kuin myös avata tällaisia ajatusmalleja omille valmennettavilleen. Seuraavaan tekstiin on lainattu otoksia kouluttajiemme Jarno Härkösen ja Kirsi Tikan 1.3.2016 julkaistavasta kirjasta ”30 askelta toimivaan kehoon ja mieleen”.

personal trainer koulutus henkinen hyvinvointi

Jokainen meistä tarvitsee välillä omaa aikaa ja rauhoittumista.

Aseta itsesi etusijalle

Meille luodaan jatkuvasti paineita monesta suunnasta, meidän pitäisi olla vahvoja ja positiivisia, herkkiä ja ymmärtäväisiä, avuliaita ja menestyviä, täydellisiä vanhempia ja täydellisessä kunnossa. Yhteiskuntamme ja sukupuoliroolit luovat omia paineitaan tai juurruttavat meihin tiettyjä toimintamalleja. Sosiaalisia paineita meille on luotu varmasti jokaiselle jo kotoa lähtien, parisuhteissamme, koulussa, harrastuksissa ja kaveriporukoissa. Tietyn verran painetta on meille hyväksi, mutta meidän tulee myös osata positiivisessa merkityksessä ajatella omaa etuamme.

Itse asiassa negatiivisen sävyn saanut termi ”itsekkyys” astuukin tässä hetkessä tärkeään rooliin. Meidän on kyettävä sanomaan tietyille asioille ei, meidän on ymmärrettävä sekin ettei aina tarvitse miellyttää muita. Tämä ei tarkoita sitä, että voisimme olla ilkeitä tai epäreiluja muille. Tämä tarkoittaa sitä, että valintamme täytyvät muodostua oikeisiin asioihin perustuen. Ne täytyvät perustua siihen, että pystyt itse voimaan hyvin. Positiivisessa mielessä itsekkyys tuleekin meille isoksi voimavaraksi.

Kun asetat itsesi etusijalle tulet huomaamaan sen, että alat voimaan paremmin ja sinulla onkin huomaamatta paljon enemmän energiaa jokaisessa päivässä. Panostaminen omaan itseen auttaa siten meitä panostamaan muihinkin paremmin. Oman ajan ottaminen ja asettaminen etusijalle ei tee sinusta huonompaa ihmistä tai huonompaa vanhempaa, se tekeekin sinusta itse asiassa paremman kaikille – niin itsellesi kuin ihmisille ympärilläsi.

Erinomaisia ajatuksia aiheesta löytyy myös tästä loistavasta haastattelusta:

Pystytkö löytämään viikostasi hetken tai hetkiä, jotka pyhität vain itsellesi tai jaat ne ihmisten kanssa, jotka jakavat kanssasi samat arvot ja saavat suunpielesi ylöspäin? Muista olla sopivasti itsekäs sanan positiivisessa mielessä!

”Panostaminen omaan itseen auttaa meitä panostamaan muihinkin paremmin.”

Onnellisuuden mittarit

Monen ajatusmallin mukaan hyvinvointi koostuu levon, ravinnon ja liikunnan sopivasta yhdistelmästä. Nämä ovatkin hyvä lähtökohta hyvinvoinnin ajatukselle, mutta voimme siirtyä vielä hieman pidemmälle omassa ajatusmaailmassamme: Mikä tekee meidät oikeasti onnelliseksi?

Luonnollisesti meidän on helppo olla onnellinen kun hyvinvoinnin yllä mainitut kolme peruspilaria ovat kunnossa. Kun lepäämme hyvin on meidän helpompi tehdä hyviä valintoja ravinnon suhteen. Kun syömme paremmin on meidän helpompi jaksaa lähteä liikkumaan. Kun liikumme niin voimme taas paremmin ja meidän on helpompi mm. purkaa stressiä ja parantaa unemme laatua. Näin luomme positiivisuuden kehän, joka kantaa meitä jatkuvasti eteenpäin kuin itsestään.

Jokaiselle meille onnellisuus muodostuu erilaisista asioista, mutta jokainen varmasti osaa tunnistaan itsestään milloin on onnellinen ja milloin ei. Jotta voimme olla onnellisia on meidän tarkasteltava elämämme palikoita ja lähdettävä rakentamaan niistä eteenpäin sellaista rakennelmaa jossa voimme olla itse onnellisia. Rakennelmaa johon olemme tyytyväisiä ja jota voimme ylpeästi esitellä.

Onnellisuus voi muodostua jo näitä palikoita parantaessa ikään kuin itsestään. Pienillä parannuksilla voimme huomaamatta parantaa todella paljonkin elämämme laatua ja lisätä näin onnellisuutta jokaiseen päivään.

Aito hyvinvointi ei ole vain sopivia yöunia, terveellistä ravintoa ja ohjelmoituja harjoituksia viikko toisensa jälkeen. Aito hyvinvointi on tila, jossa voimme olla onnellisia. Tila jota pienet epäonnistumiset ja vastoinkäymiset eivät pääse keinuttamaan. Tila jossa voimme kokea onnellisuutta aidosti niin itsestämme kuin muistakin.

Kuten sanoimme on monesti helppo tunnistaa kun on onnellinen, mutta olisi myös tärkeää tunnistaa ne asiat, jotka tekevät meidät onnellisiksi:

”Mikä saa sinut inspiroitumaan, tuntemaan keveyttä ja iloa sisältä päin? Kun saat vastauksia näihin kysymyksiin on sinun helpompi suunnata kohti niitä asioita, jotka tekevät sinut onnelliseksi.”

Personal Trainer Akatemian koulutuksissa haluamme tarjota avaimet kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kartoittamiseen ja ohjaamiseen. Esimerkiksi henkisen valmennuksen puoleen tutustutaan koulutuksen kolmannen viikonlopun aikana Kirsi Tikan ja Jarno Härkösen johdolla.

PS. Mikäli olet kiinnostunut ennakkotilaamaan uutuuskirjan (halutessasi kirjailijoiden omistuskirjoituksilla) tarjoushintaan 26,10€ sisältäen postikulut (Kustantajan ovh. 29€) laita tilauksesi sähköpostilla osoitteeseen: info@ptakatemia.fi

30ASKELTA-molemmat

PSS. Seuraavaan 19.3. alkavaan personal trainer -koulutukseemme on vielä paikkoja avoinna:

PTA-studio Ilmoittaudu koulutuksiin matala


Categories: Artikkeli

Post Your Thoughts