Hyvä personal trainer on monialaosaaja

Hyvältä personal trainerilta (omavalmentaja / henkilökohtainen valmentaja) edellytetään paljon. Osaamista tulisi olla monella eri osa-alueella ja mielellään vielä mahdollisimman kattavasti. Voima- ja kestävyysharjoittelusta sekä niihin liittyvistä harjoitusmuodoista tulee tietää vähintäänkin perusteet. Ravintoon liittyen pitäisi pystyä antamaan muitakin ohjeita kuin ”syö vähemmän” tai ”syö paremmin”. Lisäksi sosiaaliset taidot ja taito lukea ihmisiä ovat varmasti hyödyksi. Personal trainer voi olla muilta osa-alueilta kuinka hyvä tahansa työssään, mutta työtön huonojen sosiaalisten taitojen vuoksi.

Personal trainer koulutus

Kaikki nämä omavalmentajalta vaadittavat ominaisuudet tiivistyvät kuitenkin lopulta seuraaviin kohtiin.

Personal trainerin tärkeimmät tehtävät ovat:

1. Saada asiakas innostumaan harjoittelusta.

Vaikka tavoitteellisen harjoittelun ja terveellisten elämäntapojen hyödyt tietäisi kuinka hyvin tahansa, niitä ei tule noudattamaan säännöllisesti, ellei tekemisestä nauti. Valmentajan tärkein tehtävä on saada asiakas innostumaan harjoittelusta ja muista sitä tukevista osa-alueista. Tähän kuuluu muun muassa oikean harjoitusmuodon etsiminen, sopivan ilmapiirin luominen ja hyvät motivointikeinot. Kun harjoittelusta, aktiivisesta elämäntyylistä ja sitä tukevista asioista tulee uusi normaali, hyviä asioita alkaa tapahtumaan.

2. Saada asiakas uskomaan harjoitteluun.

Paraskaan ohjelma ei tuo kaksisia tuloksia, jos se tehdään niin sanotusti puolilla valoilla. Jopa keskinkertainen tai huono ohjelma tuo todennäköisesti paremmat tulokset, kun asiakas uskoo oikeasti tekemiseen. Personal trainerin pitääkin pystyä vakuuttamaan, että sen hetkinen harjoitusohjelma tuo haluttuja tuloksia ja vie kohti ennalta määrättyjä tavoitteita. Englanninkielellä tälle on hyvä termi — buy in. Asiakkaan tulee siis pystyä ”ostamaan” ohjelma ja suunnitelma kokonaisuudessaan. Hyvä valmentaja ei opeta pelkästään miten, vaan myös miksi ja milloin!

3. Määrittää harjoitusmuodot, kestot, liikevalinnat, kuorma, toistot ja sarjat.

Kun kahteen edelliseen kohtaan on voitu vetää raksi ruutuun, voidaan puhua tarkemmin harjoittelusta. Asiat kuten liikkeet, käytetty paino, sarjat ja toistot tulevat vasta nyt ajankohtaiseksi. Moni innokas personal trainer haluaisi hypätä suoraan epälineaariseen periodisaatioon, blokkiharjoitteluun, tarkkaan tempon määrittämiseen, tai harjoittelun autoregulaatioon. Nämä kaikki ovat kuitenkin vain hienolta kuulostavia sanoja, jos edelliset kohdat eivät täyty. Sitä paitsi todellisuudessa näin edistyneille keinoille on käyttöä vain harvoin, jos asiakaskunta rakentuu pääsääntöisesti kuntoilijoista. Perusteet tulevat ensin — ja niitä kutsutaan perusteiksi hyvästä syystä. Käytännössä se tarkoittaa sopivan harjoitusmuodon käyttöä, sopivia harjoitusten kestoja ja määriä, asiakkaan tasoa vastaavia liikevalintoja, sopivan vastuksen käyttöä ja siihen yhteensopivien toistomäärien ja sarjojen yhdistämistä. Kun suoritustekniikka ja –kyky antavat myöten, progressiota toteutetaan lisäämällä jotakin näistä.

4. Pitää asiakas treenikunnossa

Yksi tärkeimpiä personal trainerin, kuten myös kenen tahansa muunkin valmentajan, tehtäviä on pitää asiakas siinä kunnossa että hän pystyy harjoittelemaan! Tämä tarkoittaa käytännössä oikeaoppista teknistä suorittamista, sopivia harjoitteita, sopivaa kuormitustasoa ja harjoitusohjelmien laatimista joissa on huomioitu mm. palauttavien ja tukevien harjoitusten merkitys. Näiden kaikkien järkevällä käytöllä minimoidaan mm. loukkaantumisriskit.

Tulee ymmärtää se, että ”aina täysillä ja sata lasissa” -mentaliteetti tulee ennemmin tai myöhemmin johtamaan harjoittelun keskeytymiseen. Oli kyseessä sitten loukkaantuminen, ylikunto tai sairastuminen vastustuskyvyn alentuessa. Valmentajan tulee siis kaikessa huolehtia siitä, että näin ei pääsisi tapahtumaan, jolloin harjoittelu voi olla koko ajan jatkuvaa ja kehittävää. Ja myöskin miellyttävää ja motivoivaa!

Hyvä valmentaja – yhteenveto

Hyvä henkilökohtainen valmentaja pitää päässään montaa erilaista hattua. Osaamisen tulee olla vahvaa niin anatomian, fysiologian kuin ihmistaitojenkin alueella. Lisäksi itsensä kehittäminen ja kouluttaminen tulisi olla jatkuvaa. Kun ajattelee olevansa valmis tai tietävänsä kaiken, kehittyminen loppuu. Ensimmäiset vuodet käytännössä menevät siihen, että oppii sen miten vähän itse asiassa tietää. Se tieto on itse asiassa erittäin tärkeä, sillä tiedonnälkä ja halu tulla parhaaksi mahdolliseksi versioksi itsestään personal trainerina ovat edellytys menestymiselle!

Tärkeimpänä ominaisuutena ovat kuitenkin ihmistaidot, eli kyky kohdata asiakas hänen sen hetkisellä tasollaan, löytää yhteinen kieli, kyky käyttää sopivasti huumoria ja olla toisaalta oikeaan aikaan myös vaativa. Kukaan ei välitä kuinka paljon valmentaja tietää ennen kuin hän ymmärtää miten paljon valmentaja oikeasti välittää.

Personal training ”suhteessa” on paljon samoja elementtejä kuin toimivassa parisuhteessakin: kun osaamme kuunnella, kannustaa ja välittää, niin suhdekin toimii!

pta akatemia ydintiimi 2 770pix

Meillä Personal Trainer Akatemiassa huomioidaan kaikki valmentajan työlle tärkeät osa-alueet ja tunnustetaan, että kokonaisuus on suurempi kuin osiensa summa. Pyrimme tarjoamaan riittävän kattavan tiedon perusteissa, mutta samaan aikaan haluamme varmistaa, että jokainen meiltä valmistuva personal trainer on kykenevä erikoistumaan ja siten erottumaan alalla, jossa kilpailu kasvaa jatkuvalla tahdilla. Jokaisen ura tulee olemaan hänen omanlaisensa ja jokaisen tulee ottaa siitä itse vastuu. Me haluamme olla kuitenkin niin suurena apuna, kuin vain mahdollista tarjoten valmiin verkoston, mahdollisuuden työharjoitteluun, jopa valmista asiakaskuntaa. Verkostoituminen alalla, joka on usein yksinäistä puurtamista, on ehdottoman tärkeää.

Personal Trainer Akatemia tuo Suomen koulutuskentällä paljon kaivattua uudistusta. Liity edelläkävijöiden joukkoon ja hae mukaan koulutukseen!

Seuraava personal trainer -koulutus starttaa 19.3.2016, johon tarjolla vielä -400€ tarjous tämän viikon ajan!

Ilmoittaudu mukaan tästä:

PTA-studio Ilmoittaudu koulutuksiin matala


Categories: Artikkeli

There are 2 comments

  1. Tapio Alanko

    Moi!

    Mielenkiintoinen artikkeli tuo PT:n tärkeimmät tehtävät. Olen itse ollut PT valmennuksessa ja myös lajivalmennettavana. Yksi mielenkiintoinen ja yhteinen piirre PT valmennuksessa on jäänyt mietityttämään. Jos nyt tulisin uutena asiakkaana ovesta sisälle ja pyytäisin PT valmennusapua, niin mitkä olisivat ne kysymykset jotka esitätte minulle? Miten lähdette rakentamaan ohjelmaa saatujen vastausten perusteella?

    1. admin

      Moikka! Itsellä ensimmäisten kysymysten joukossa ovat mm. kuinka nukut ja kuinka kotona/töissä menee – jonka jälkeen kartoitan ns. todelliset tavoitteet. Esim. asiakas tulee toiveena laihtua 10kg, niin lähdenkin ensiksi kysymään löytyykö kehosta vaikkapa niska- tai selkäkipuja. Jotka voivat näin muodostua ensin tärkeimmäksi tavoitteiksi hoitaa ja painonpudotus tulee muodostumaan mukaan ”itsestään”.

      Myös fyysinen testaaminen on todella tärkeää useastakin syystä, kuntotason selvittämisen lisäksi tarkkailen tällöin mm. teknisiä valmiuksia ja kehonhallintaa. Jotta fysiikkapuoli saadaan kuntoon tulee ottaa huomioon kokonaisvaltaisuus kaikessa, oli sitten kyseessä ylimääräiset stressitilat, riittämätön lepo tai ravintopuolen järkeistäminen. Ohjelmaa aina lähden rakentamaan vasta haastattelujen ja testien jälkeen sellaiseksi että se oikeasti sopii jokaisen aikatauluun ja on motivoiva. Ohjelmissa rakennetaan niin viikko, kuukausi kuin pidemmätkin suunnitelmat.

      ”Kaikki heti ja nyt” -ajattelu on hyvä unohtaa heti alkuun ja tarkoituksena on rakentaa pysyviä muutoksia pieni askel kerrallaan.

      -Jarno Härkönen /PTAkatemia

Post Your Thoughts